Em genera curiositat la manera com les persones, a través de les xarxes socials, venem el nostre jo a la resta de la societat. Sí, he dit vendre, i és que jo sóc dels que pensa que les xarxes socials són un mitjà per promocionar la nostra persona davant la societat que ens envolta. Passem hores davanat l’ordinador, conectats al Facebook, Tuenti o MySpace, pengem fotografies nostres, del nostre dia, els nostres amics, viatges… ens fem admiradors de grups i personatges públicament, i fins i tot diem què fem o pensem a cada moment. No importa que els 500 amics que tenim al facebook, sàpiguen què he menjat avui per dinar, a quina hora he entrat a classe o si m’acabo de llevar. Millor! Així els meus amics (se’n pot dir amics a aquells qui ni tant sols et saluden pel carrer? Aquells Aquells amb qui no has creuat mai més que dues paraules seguides? Aquells a qui no has vist mai cara a cara?) estan al dia de la meva vida.

Creem la nostra personalitat (només digital?) amb les xarxes socials, a partir de la condensació d’imatges i petits pensaments i gustos expressats en públic. D’aquesta manera configurem el nostre jo ideal, projectem allò que volem ser i ho mostrem als altres. L’objectiu de tot això? Promocionar-nos. Com si es tractés d’un anunci publicitari, nosaltres també volem agradar a l’audiència, però per aconseguir-ho, abans hem de ser capaços de captar la seva atenció, ja sigui a través de la creativitat (un perfil de facebook molt original) o de la saturació de missatges (moltes i constants publicacions al facebook).

Equiparem el nostre jo amb un producte? No vull semblar extremista, però en certa manera, podem dir que el nostre jo també es mou en unmercat de lliure competència, per això necessitem posicionar-nos, delimitar allò que volem ser (i el que no també) i comunicar-ho a la resta de la societat. I igual que succeeix amb la moda dels productes light (tots acaben buscant un posicionament similar) les persones també seguim les modes. Potser per això tots volem ser (o només semblar?) extrovertits, populars (que creixi la llista d’amistats!), divertits, dinàmics…?

En definitiva, crec que a partir del nostre nostre perfil en les reds socials podem arribar a mitificar el nostre jo (i el més probable és que ho fem sense ni tan sols adonar-nos-en). Com? a partir de la suma d’imatges visuals i frases positives que publiquem sobre nosaltres mateixos i que tendeixen a idealitzar favorablement la nostra personalitat. Però no oblidem que la percepció de les persones és subjectiva, i per tant, una vegada hem configurat el nostre jo digital(la projecció del nostre jo ideal), al final aquest és modulat i interpretat per les percepcions personals de cadascú (Menys mal!).